residus@caib.es

FAQS. Hostaleria i Restauració

Bloc 1: Regulació de productes

Aquells en els quals es prepara, distribueix i consumeix menjar i beguda. Exemples:

Convencionals: bars, hotels, restaurants, etc.
Allotjaments turístics: hotels, albergs, càmpings, etc.
De begudes: discoteques, bars de copes, etc.
Espectacles: cinemes, teatres, circs, etc.
Esdeveniments amb servei de càtering: congressos, comunions, casaments, etc.
Altres: sales de joc, vaixells, màquines expenedores, gasolineres, botigues 24h, etc.

Monodosis alimentàries, independentment del material que estiguin fetes.


Estris d’un sol ús (plats, coberts, tassons, tasses, canyetes per a begudes, safates, terrines, capses, etc.), independentment del material que estiguin fets. Els torcaboques i les estovalles de cel·lulosa queden exemptes d'aquesta regulació.

Monodosis alimentàries: la Direcció General de Residus i Educació Ambiental, de les Illes Balears, ha decidit no aplicar aquest precepte mentre estiguin vigents les restriccions de salut pública, vinculades a l'actual estat d'alarma: 9 de maig de 2021, segons el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre.

Estris d'un sol ús: 20 de març de 2021

Envasos amb un volum inferior a 200 ml que s'utilitzen per a contenir aliments i begudes que es consumeixen d'una vegada: sobres, sachets, càpsules, terrines, bosses, plàstics, ampolles, bricks, etc.

Exemples d’aliments i begudes que actualment s’ofereixen en format monodosis i que es veuen afectats per la llei balear de residus: salses, begudes, guarniments, sucre, sal, sacarina (sobres), cafè, herbes, untables (melmelada, mantega…), iogurt, gelats, cereals, dolços individualment envasats (galetes, brioixos...), etc.

- Envasos monodosis d’oli d’oliva
- Begudes i aliments d’un volum superior a 200 ml
- Productes del minibar de les habitacions dels hotels
- Productes de benvinguda (amenities) dels hotels
- Pols i paletes de gelat envasats individualment per garantia sanitària i pels qui no hi
hagi alternativa
- Bosses d’infusions compostables no envasades individualment

Directiva Europea de plàstics d’un sol ús (2019/904), SÍ es poden usar, tenint en compte les següents particularitats:

Taula resum sobre com s’ha de servir el menjar i la beguda per endur (consum fora de l’establiment) a les Illes Balears.

Bloc 2: Drets del client

Sí, des del 22 de febrer de 2019, d'acord amb la Llei 8/2019, de residus i sòls contaminats, de les Illes Balears.

Si l'ajuntament corresponent o l'empresa encarregada del subministrament declara que l'aigua no és apta per a consum humà, aquest precepte queda en suspensió fins que s'acrediti que l'aigua és potable.

Sí, a més, aquest s'ha d'oferir en envasos compostables (certificats per la norma UNE EN 13432:20021). Aquesta obligació es troba en vigor des del 22 de febrer del 2019.

Els establiments amb servei de bufet o menús col·lectius queden exempts de complir amb aquest precepte. servei de bufet o menús col·lectius.

Bloc 3: Gestió dels residus

Principals: paper, metall,  plàstic,  vidre i matèria orgànica.

Específics: podes, tèxtils, olis vegetals, aparells elèctrics i electrònics, voluminosos, residus amb característiques de perillositat (pintures, productes de neteja, olis, bateries, líquids inflamables, plaguicides, etc.) i residus de construcció i demolició

L’incompliment de l’obligació de separació de residus en origen, així com l’entrega en condicions que impedeixin o dificultin el tractament i valorització posterior, tenen consideració d’infracció lleu. Aquestes infraccions se sancionen amb multes de fins a 900 €, (fins a 9.000 € si es tracta de residus perillosos).

Mitjançant bosses compostables, d’acord amb la norma UNE EN 13.432:2001. Existeixen bosses compostables de gran capacitat: 50, 70, 100 litres, etc., en cas que es necessitin.

Per a la recollida i tractament dels residus no perillosos generats per l'activitat pròpia del teu establiment pots contractar un gestor privat de residus o, en cas que existeixi, acollir-te al sistema públic (municipal) de recollida i gestió de residus comercials.

És important tenir en compte que els ajuntaments poden imposar la incorporació dels productors de residus comercials al seu sistema de recollida i gestió, per qüestions d'eficiència.

Per a la recollida i tractament dels residus perillosos hauràs de contractar un gestor privat de residus.

Bloc 4: Envasos de begudes en instal·lacions públiques

A partir del 20 de març de 2021, NO es pot servir cap beguda en envasos d'un sol ús (ampolles de plàstic, briks, ampolles de vidre no reutilitzables, tassons d'usar i llençar, etc.) en instal·lacions on les administracions o ens públics desenvolupin la seva activitat ni en els esdeveniments en els quals participi l’administració pública.

Queden inclosos en aquesta obligació els establiments de restauració ubicats en instal·lacions públiques: restaurants, cafeteries, bars, màquines dispensadores o de ‘vending’ i similars.

De manera excepcional, en els centres sanitaris i educatius sí que es permet la comercialització d'aigua en envasos d'un sol ús.

Mitjançant envasos reutilitzables: barrils amb dispensadors, tassons i ampolles de vidre reutilitzables, etc.

Per a les begudes ‘per endur’, es pot habilitar un sistema de dipòsit i retorn de tassons o permetre al client usar el seu propi recipient.

Transport: aeroports, ports, estacions d’autobús, estacions de tren i metro, etc.

Salut: hospitals, centres de salut, etc.

Educació: universitat, centres d'FP, instituts, col·legis, escoles, biblioteques, etc.

Administració: espais pertanyents al Govern estatal i els seus ministeris, al Govern Balear i les seves conselleries, als consells insulars, als ajuntaments, a les empreses públiques, fundacions, concessionàries públiques, etc.

Social: albergs, residències, centres ocupacionals, centres penitenciaris, etc.

Cultura i Esport: centres esportius, teatres. museus, casals, etc.

Bloc 5: Estudis de minimització de residus

Són informes, realitzats per grans productors de residus, en els quals es recullen mesures per a reduir els residus generats.

Aquelles que generin més de 10 tones a l'any de residus perillosos o que generin més de 1.000 tones a l'any de residus no perillosos.

A la Direcció General de Residus i Educació Ambiental de la Conselleria de Medi Ambient i Territori del Govern de les Illes Balears, cada quatre anys. També s'ha de presentar a les administracions competents per a rebre els permisos, ambientals i d'activitats, necessaris per a l'exercici de l'activitat.

El contingut de l’estudi ha d’incloure, com a mínim, les dades següents:

a) Dades d’identificació de l’empresa i del centre productor.

b) Identificació dels residus generats (codi LER).

c) Relació de cada tipus de residu amb el procés productiu que els genera.

d) Quantificació dels residus generats per unitat de producció de béns o serveis associats.

e) Identificació i selecció de mesures per minimitzar els residus quantificats i proposta d’índexs que s’han d’utilitzar per fer-ne el seguiment.

f) Avaluació de la viabilitat tècnica i econòmica de les mesures seleccionades.

g) Planificació de la implantació de les mesures i dels objectius que s’han d’assolir en els quatre anys següents.

h) Grau de compliment dels objectius en els quatre anys previs, a excepció de si es presenta per primera vegada.

En aquest estudi, els productors també estan obligats a especificar-hi la quantitat d’envasos que han reutilitzat, el percentatge que això suposa respecte del total d’envasos que utilitzen, les mesures que es proposen per augmentar el nombre d’envasos reutilitzats i l’objectiu d’augment dels percentatges esmentats per als propers anys fins a assolir l’objectiu previst en aquesta llei d’una reducció d’un 10%, respecte de l’any 2010, per a 2020 i d’un 20% per a 2030.

Bloc 6: Altres

Per norma general, un material tindrà la consideració de compostable sempre que s'acrediti que compleix la norma europea UNE EN 13432:2001. Aquesta certificació garanteix que tots els components del producte (el mateix material, colors, etiquetes, coles i, en cas de productes envasats, els residus del contingut) es poden compostar en condicions industrials.

Cal tenir en compte que també existeix la certificació “OK compost Home”, que garanteix que el producte és compostable en condicions domèstiques.

Aquells en els quals es prepara, distribueix i consumeix menjar i beguda. Exemples il·lustratius:

Convencionals: bars, hotels, restaurants, etc.

Allotjaments turístics: hotels, albergs, càmpings, etc.

De begudes: discoteques, bars de copes, etc.

Espectacles: cinemes, teatres, circs, etc.

Esdeveniments amb servei de catering: congressos, comunions, casaments, etc.

Altres: sales de joc, vaixells, màquines expenedores, gasolineres, botigues 24h, etc.